Gemensamt mellan många företag är att man vill ha kontroll över hela kedjan. Det kan vara bra – men det kan också göra att man tappar bollen och ser att kostnaderna ökar snarare än sjunker. Inte minst så gäller detta logistiken. Man kanske har ett lager, man ska sköta packningen, man ska skicka paket, man ska ordna med transport och frakt och man ska hantera olika returer och annat.
Varje misstag blir känsligt då det, både direkt och indirekt, påverkar omsättningen. Ett paket på villovägar innebär en missnöjd kund som aldrig återkommer – och med detta så skapas också ett sämre rykte. Att man som företag har en kärnverksamhet är givet. Är inte detta inom logistik så bör man anlita en partner som har just den spetsen. Vilket innebär outsourcing och tredjepartslogistik.
Tredjepartslogistik ger nya möjligheter
Tredjepartslogistik innebär att man som företag anlitar en extern partner som hanterar alla de frågor – lagerhållning, packning, ordrar, returer, transporter, frakt och så vidare – som man brottas med. Man tar ett steg tillbaka, men det handlar inte om en kapitulation: det handlar om att man tar sats och kan springa förbi sina konkurrenter.
Betala för era behov
Det viktiga i sammanhanget är, utöver att man får en partner som verkligen kan hantera allt som rör logistik, att man också betalar för det man behöver. Ser man till hur många företag idag arbetar så blir det samma kostnader hela tiden – oavsett om det handlar om sämre tider eller bättre sådana.
Man betalar – och man betalar mer än man behöver. Tredjepartslogistik som tjänst innebär att man bara betalar för de behov man för tillfället har och kan skala ner om det är sämre tider – och varva upp utan problem vid mer intensiva perioder.
På det stora hela så får man en skräddarsydd kostym för en riktig blygsam kostnad. Genom att släppa greppet om det man inte klarar av så kan man göra enorma vinster i slutändan.