En ekonomisk plan för er BRF är inte bara nödvändig för att ni ska få bedriva verksamheten, den skapar även ekonomiskt gynnsam stabilitet. Läs här hur ni gör.
Att starta en bostadsrättsförening är ofta förknippat med stora summor och många lagar att förhålla sig till. Därför bör man inte starta upp utan att ha god kompetens i ryggen och/eller i styrelsen.
Det vill säga, oavsett om kompetensen i sig finns i styrelsen kan en oberoende aktör vara en stor tillgång då den är just oberoende. Då vet man att när en ekonomisk plan för bostadsrättsföreningen upprättas så finns där inga egenintressen involverade.
Dessutom kan man vara helt säker på att en oberoende expert har uppdaterade kunskaper både vad gäller nyaste regler och lagar och vad som gäller för er på ett lokalt plan.
Följande måste finnas med i en ekonomisk plan för BRF
- Registernummer och firmanamn på er bostadsrättsförening
- Fastigheten, eller fastigheternas, beskrivning
- När inflyttning samt upplåtelse ska ske
- Fastigheternas värde/kostnad
- Planerade utgifter för underhåll, ombyggnad, tillbyggnad samt övriga ändringsarbeten
- Andra kostnader kopplade till föreningens verksamhet
- En komplett finansieringsplan som täcker kostnaderna
- Sammanställning av föreningens löpande inkomster och utgifter
- Vad en bostadsrättsinnehavare har att betala för drift – som inte ingår i årsavgiften
Man kan med fördel ta hjälp vid upprättandet av ekonomisk plan av en erfaren partner. Denna kan hjälpa till på vägen och se till att på ett tidigt stadium undanröja framtida problem. Samt på ett smidigt vis skapa en ekonomisk plan som godkänns av Boverkets intygsgivare.