Vi lever i en värld där digitala lösningar ersätter äldre system. Det gäller inte minst i butiker. Många affärer installerar skärmar i sina lokaler för att locka och underhålla kunder.
Låt oss vara ärliga. Visst finns det en viss charm i papper och penna, men du kan helt enkelt inte få ut samma sak av dessa klassiska hjälpmedel som du kan av digitala skärmar i butik. Med skärmar får du ett ständigt flöde som uppdateras och varieras och som dessutom fångar uppmärksamheten på ett helt annat sätt än de traditionella metoderna. Det är lätt att förstå varför butiker övergått till digitala lösningar på det här sättet. Du lockar troligtvis mer framgångsrikt in en kund i din butik med en skärm där relevant grafik fladdrar förbi tillsammans med butikens erbjudande, än vad du skulle göra med en bit kartong du skrivit med svart tuschpenna på.
Effekterna av digitala skärmar är bättre
Det handlar inte bara om att locka kunderna in i butiken. Det handlar också om att underhålla dem. Att få se rörlig reklam eller rörliga menyer, priser och annat gör besöket levande. Kunder som står i kö har någonting att titta på. Skrikande barn kan distraheras och underhållas av de rörliga bilderna och skapa ett lugn för alla i butiken. Men framför allt så ser det mycket trevligare, fräschare och inte minst modernare ut med digitala skyltar i butiken. Det finns inga goda skäl kvar längre att snåla och envist fortsätta med pappersskyltar. Effekterna är helt enkelt inte tillräckligt bra.